SJ

SJ, som är en förkortning av Statens Järnvägar, körde sin första sträcka i December 1856. Rutten gick från Göteborg och slutdestinationen var Jonsered. Det första tåget körde i en hastighet på 30 kilometer i timmen, och även fast det är en väldigt blygsam hastighet vittnade passagerarna på jungfrufärden om att de hade slungats framåt i en rasande fart. Kort efter att den första sträckan öppnades började SJ också trafikera sträckan mellan Göteborg och Malmö. SJ har legat i framkant kring mycket. Bland annat var de först i hela världen med att introducera sovvagnar i tredje klass. Till en början var det riktiga personer som bromsade tågen, men 1920 började SJ använda lufttryck för att bromsa tågen och då försvann den yrkesrollen. 1939 övertar staten ägandet av alla järnvägsnät. Då uppgick längden järnvägar i landet till dryga 860 mil. Idag är järnvägsnätet betydligt längre, och tågtrafiken har utvecklats ytterligare samt gjort stora framsteg.

Dominerar stora delar av tågnätet

Idag är SJ den ledande aktören för tågrafik för passagerare. De hade monopol på passagerartrafiken ända fram till 1994, när riksdagen tog ett beslut om att öppna upp för konkurrens. De flesta väljer ändå att resa med SJ. Antagligen för att de kan erbjuda resor på flest antal sträckor. En av deras konkurrenter idag är MTR, men de erbjuder främst resor på sträckan Stockholm – Göteborg vilket inte gör dem till ett alternativ för resenärer som måste ta sig någon annanstans i landet. De senaste åren har SJ blivit kritiserade för att ha på tok för allvarliga brister kring punktlighet. Många av orsakerna till förseningar har dock varit utom SJ:s kontroll. Det är nämligen inte SJ som ser till att järnvägarna är i skick och att växlarna fungerar, men de drabbas naturligtvis av om Trafikverket har problem. Nu menar bolaget ändå att de ska bli snabbast i Sverige genom att investera i nya snabbtåg. Det är den allra största satsningen som gjorts inom tågtrafiken på 30 år, och de nya tågen förväntas ta sig till landet 2021.

SJ:s snabbaste tåg och framtidsplaner

De snabbaste tågen SJ har är deras X 2000 och SJ 3000. Det första, X 2000, lanserades redan 1990. Uppföljaren SJ 3000 såg dagens ljus 2012. Fram tills dess att de nya tågen kommer 2021 så kommer dessa vara snabbast på marknaden. Även efter att de nya snabbtågen kommer, som spås ha en maxhastighet på 250 kilometer i timmen, så kommer järnvägen att utvecklas. SJ skvallrar om att det i framtiden kanske kommer vara möjligt att åka med ett tåg som åker så snabbt som 320 kilometer i timmen. För att det skall vara möjligt måste dock staten bygga höghastighetsbanor, eftersom snabbare tåg kräver mer av banorna. När de tågen väl kommer blir det intressant att se hur snabbt de verkligen rör sig. Är man riktigt intresserad kan man slå på stort och hyra komradio, för att sedan tillsammans med en vän ställa sig på olika ställen längs med järnvägen och meddela varandra när tåget åker förbi. Antagligen kommer man bli förvånad över hur snabbt det rör sig mellan platserna.