Tågluffa i Europa

När lågprisbolagen på flygresor intog den europeiska marknaden under 1990-talet försvann det tidigare billiga, miljövänliga och rogivande transportsättet – tåget. Innan lågprisflygen kom in i bilden var trafiken på räls det transportsätt flertalet resenärer valde för att upptäcka och se Europa. Orsakerna då var att tåget var billigare än flyget, gick förhållandevis snabbt och var bekvämt. Priset på flyg konkurrerade dock snabbt ut tågtrafiken i Europa. Jämför man Europas tågtrafik med Japans står en sak klar – det går att konkurrera med flyget både vad det gäller priser, bekvämlighet och snabbhet. I Japan susar Shinkansen-tåg fram i hastigheter över 320 km/h och tågen erbjuder både mat, service och alla andra nödvändiga bekvämligheter för sina resenärer.

I Europa fortsätter lågprisbolagen på flyg att växa och marknaden verkar i det närmaste omättlig För många tidigare generationer var tågluffen genom Europa en nästintill obligatorisk ungdomsresa. I alla fall om man identifierade sig under begreppet vagabond. Idag kan man återigen tågluffa!

Luffen är tillbaka

Interrailkortet ger dig 30 dagars fritt resande i Europa på räls för ett pris på ca 6700 kr. Är det dyrt eller billigt? Om du planerar en tågluff på trettio dagar och besöker en 5-6 olika länder skulle flertalet säga att det är billigt. Att flyga till 5-6 olika länder kommer förmodligen kosta minst lika mycket eller mer. Har du dessutom en god planering kan du spara in rätt många hotellnätter genom att sova på nattågen genom i Europa. Vidare går tågen ofta direkt in till stadskärnor och centralstationer. I Sverige är det SJ som saluför Interrailkortet och du kan Klicka här om du vill läsa mer om framtidens snabbtåg i Sverige. Tåget verkar ha framtiden i sikte. Vad som gör tåget till ett bättre alternativ än bilen och flyget är förstås att det inte släpper ut fossila bränslen och bidrar därmed inte till växthuseffekten. Och visst är det något rogivande med att luta sig tillbaka i tågstolen och se landskapet i horisonten susa förbi. När resan får bli en del av målet – välj tåget.

En budget för luffen

Läger du upp en bra och välplanerad budget behöver en tågluff inte kosta skjortan. Interrailkortet kommer i tre olika prisalternativ och priset varierar utefter resperiodens längd samt antalet resdagar. En god planerad tågluffarbudget handlar till stora delar om att undvika dyra hotellnätter. Därav är nattågen att fördra oavsett vilka länder du planerar att besöka. Genom att sova på nattågen sparar du både hotellnätter och du får dessutom nöjet att vakna upp i en ny stad och nytt land på morgonkvisten. Inköp av måltider är en annan stor möjlig besparing. Köp med dig mat och ät på tågen. På det sättet kan du undvika dyra middagar, luncher eller frukostar.